FAQ

1. Miten Ruokaboksi toimii

Mikä Ruokaboksi on?

Ruokaboksi on ruoan kotiinkuljetuspalvelu. Suunnittelemme reseptit puolestasi ja kannamme raaka-aineet kotiovellesi valitseminasi viikkoina.

Miten tilaan Ruokaboksin?

Tee tilaus sivuiltamme ruokaboksi.fi – Saat toimituksen jo seuraavalle viikolle jos teet tilauksen viimeistään keskiviikkona, 5 päivää ennen toimitusta

Tilaaminen on yksinkertaista:

  • Paina sivuston ylälaidasta “Tilaa”
  • Valitse sivulta haluamasi Ruokaboksi ja paina “Tilaa”
  • Tämän jälkeen täytä lomakkeeseen tarvittavat tiedot sekä maksukorttitiedot. Ja paina “Tilaa”

 

Miten Ruokaboksi-palvelu toimii?

Toimitamme Ruokaboksin sinulle kotiin maanantaisin.

Voit helposti laittaa palvelun tauolle haluaminasi viikkoina, esimerkiksi lomareissun ajaksi. Ruokaboksilla ei ole sitoutumisaikaa, voit tilata boksin ja perua palvelun ensimmäisen toimituksen jälkeen.

Boksin mukana tulee reseptit ja niihin tarvittavat raaka-aineet. Reseptit on helppo valmistaa, ne on suunniteltu koko perheelle ja tavoite valmistusaika on 30 minuuttia.
Ruokaboksi vähentää ruoan suunnitteluun ja sen ostamiseen käytettyä aikaa, ja auttaa viettämään enemmän aikaa perheen kanssa.

2. Ruokaboksin sisältö

Mitä Ruokaboksin mukana tulee?

Toimitamme sinulle:

  • Toimitusboksin – Ruokaboksin ainesosat toimitetaan niitä suojelevassa laatikossa
  • Reseptivihkon – Reseptien lisäksi vihkossa lista josta näet viikon ainekset sekä mitä ainesosia tarvitset omasta kaapista
  • Raaka-aineet – Resepteihin tarvittavat raaka-aineet (pois lukien kotoa löytyviä perusjuttuja: esim. suolaa, pippuria, öljyä sekä joitakin muita mausteita ja jauhoja (katso koko lista tästä.)

Miten säilön saapuneet ruoka-aineet ennen valmistusta?

Laita kaikki kylmätuotteet jääkaappiin. Kuivatuotteet kuivaan ja varjoisaan kaappiin.

Jääkaappissa säilyy parhaiten myös:

  • Hedelmät ja lehtivihannekset
  • Leipä
  • Tuoreet yrtit (poislukien basilika)

Parhaiten pöydällä säilyviä:

  • Perunat, sipulit ja muut vihannekset

Suosittelemme pakastamaan mahdollisimman nopeasti kaikki liha ja kalatuotteet, jos ette kerkeä valmistamaan niitä ennen parasta ennen päivää.

Voinko antaa tyhjän boksin kuljettajalle kierrätykseen?

Voit antaa tyhjän boksin seuraavan toimituksen yhteydessä kuljettajallemme. Kierrätämme boksin sitten puolestasi.

3. Toimitus

Mihin Ruokaboksia toimitetaan?

Toimitamme tällä hetkellä Pääkaupunkiseudulle ja lähikuntiin, tilausta tehdessä järjestelmä tarkistaa postinumerollasi toimitammeko sinulle.

Paljonko toimitus maksaa?

Ei mitään, toimitus kuuluu hintaan

Milloin Ruokaboksi toimitetaan minulle?

Ruokaboksi toimitetaan joka viikon maanantai välillä 16:30-21:00, ilmoitamme tarkan toimitusajan tunnin tarkkuudella toimitusta edeltävänä perjantaina.

Mitä jos en ole kotona toimituksen aikana?

Tilaus voidaan halutessasi toimittaa vaikka et ole kotona, kuljettajamme jättää boksin kotiovellesi tai muuhun suojaisaan paikkaan.

Voit myös etukäteen ilmoittaa meille, jos haluat että jätämme boksin kotiovellesi.

4. Raaka-aineet

Käykö Ruokaboksi laktoosittomalle ruokavaliolle?

Kyllä käy! Kaikki maitotuotteet ovat laktoosittomia, poislukien erikoisjuustot. Useimmissa erikoisjuustoissa ei luontaisesti ole laktoosia, mutta tätä emme voi aina varmistaa.

Onko mahdollista saada gluteenitonta Ruokaboksia?

Meillä ei valitettavasti vielä ole gluteenitonta vaihtoehtoa. Useimmat reseptimme on suunniteltu niin, että voit tarpeen mukaan itse helposti muokata reseptit gluteenittomiksi. Reseptit julkaistaan hyvissä ajoin toimitusta edeltävällä viikolla, jotta osaat varautua.

Ovatko Ruokaboksissa tulevat vihannekset kotimaisia?

Pyrimme aina valitsemaan kotimaiseen ja vastuullisesti tuotetun vaihtoehdon. Vihanneksissa niinkuin muissakin raaka-aineissa laatu on meille tärkeintä.

Mistä kala ja merenelävät tulevat?

Merenelävät ostetaan suoraan vastuullisilta tukkureilta ja tuottajilta. Tuore kala on oletuksena kotimaista, paitsi jos se ei nouse tai kanta on alhainen.

Mistä lihatuotteenne tulevat?

Lihamme tulevat kotimaisilta tuottajilta, tavanomaiset lihatuotteet on aina kotimaista. Erikoisuudet kuten ilmakuivattu kinkku on tuotua, jos kotimaista vaihtoehtoa ei ole saatavilla.

5. Ruokien valmistus

Mitä välineitä tarvitsen ruokien valmistukseen?

Ruokiemme valmistusta varten tarvitset vain yleisimpiä ruoanlaittovälineitä:

  • kattilan
  • paistinpannun + kannen
  • vedenkeittimen
  • mikron
  • uunin
  • lieden
  • sauvasekoittimen
  • uunivuoan
  • yleisveitsen

Tarvitsenko joitakin aineita kotoa?

Sinulla tarvitsee olla kotona vain perusjuttuja, esim. suolaa, pippuria, öljyä sekä joitakin muita mausteita ja jauhoja (katso koko lista tästä.)

Kuinka kauan minulla menee ruoan valmistamiseen?

Reseptit on suunniteltu niin, että niiden valmistukseen menee n. 30minuuttia.

Mitä jos kaikkea ruokaa ei syödä heti?

Ruokiamme voi säilyttää jääkapissa, jos tiedät jo etukäteen että ruokaa jää kannattaa osa lisukkeista jättää yhdistämättä. Esimerkiksi nuudelikeitossa nuudelit kannattaa säilyttää erikseen keitosta.

6. Tili ja Ruokaboksi-palvelu

Miten hallitsen omaa tilausta?

Omaa tilausta voi hallita oman tilin kautta. Löydät oman tilin sivuston oikeasta yläkulmasta.

Miksi teiltä saa vain toistuvaistilauksen?

Koska Ruokaboksi on palvelu, ja se on suunniteltu helpottamaan perheen arkea. Boksi tulee sovitusti haluttuina viikkona ja palvelu pelaa, miettimättä sen enempää.

Tilauksessa ei kumminkaan ole mitään sitoutumisaikaa, voit hyvin testata palvelua. Jos et halua kuin yhden Ruokaboksin laitat vain tilauksen jälkeen muut viikot tauolle. Tilauksen voi myös perua jo ensimmäisen toimituksen jälkeen.

Miten voin laittaa tilauksen tauolle?

Tilauksen tauotukseen suora linkki: Täältä, löydä sen myös omalta tililtäsi.

Seuraavan viikon tilauksen voi laittaa vielä tauolle tiistain aikana. Ja voit hallita seuraavaa 10 toimitusviikkoa omien menojen mukaan. Muista vain tallentaa muutokset.

Miten tilauksen voi perua?

Tilauksen peruminen onnistuu helposti oman tilin kautta. Muista että jos tarkoituksen on tilata boksi uudestaan on helpompi laittaa tilaus tauolle, tauottamalla onnistuu jopa 3kk tauon pitäminen.

Tilaus perutaan samasta paikasta kuin tauotusta hallitaan, suora linkki sinne on Tässä. Vasemmalla alhaalla lukee: ”Peru tilaus”, siitä klikkaamalla peruminen onnistuu. Muista että jos sinulta on jo veloitettu tilaus, se toimitetaan.

Mistä näen tilaushistoriani?

Sisäänkirjautuneen oman tilin kautta. Suora linkki tilaushistoriaan on Tässä.

Osoitetietoni tai puhelinnumeroni on muuttunut, miten vaihdan sen?

Se onnistuu helposti oman tilin kautta. Sisäänkirjautuneena suora linkki löytyy täältä Täältä, puhelinnumeron voi vaihtaa laskutusosoitteen tiedoista.

7. Veloitus, alennukset sekä kaverikoodi

Miten maksan tilaukseni?

Meille käy kaikki yleisimmät maksukortit.

Tilaus veloitetaan antamastasi maksukortilta 5 päivää ennen toimitusta keskiviikkoisin.

Asiakaspalvelumme neuvoo mielellään kaikissa maksamiseen liittyvissä asioissa.

Milloin veloitatte tilauksen minulta?

Veloitamme seuraavan viikon toimituksen aina edeltävänä keskiviikkona. Tämä koskee myös uusia asiakkaita. Veloitamme uusilta asiakkailta ensimmäisen kerran toimitusta edeltävänä keskiviikkona.

Sain alennuskoodin, miten se toimii?

Alennuskoodi antaa sinulle alennuksen ensimmäisestä Ruokaboksista, se lisätään:

“Onko sinulla kuponkikoodia?” kohtaan tuotteen valinnan jälkeen.

Kuulin kaverikoodista, mikä se on?

Kaverikoodin avulla voit jakaa Ruokaboksin ilosanomaa! Kun olet kirjautunut sisään löydät oman koodisi joko etusivulta Kaverikoodi napin takaa tai Oman tilin aloitusivulta.

Koodin vastaanottaja saa tuntuvan alennuksen ensimmäisestä tilauksesta ja sinä saat alennusta seuraavasta Ruokaboksista. Siisti juttu vai mitä?

8. Palvelulupaus

Mikä on palvelulupauksenne?

  • toimitus tapahtuu ilmoitetun toimitusikkunan sisällä
  • raaka-aineet ovat laadukkaita
  • tuotteita ei puutu
  • emme veloita ylimääräisiä kustannuksia

Mitä jos minulta puuttuu tai on vioittunut tuote?

Annamme sinulle hyvityksen, otathan yhteyttä mahdollisimman nopeasti info@ruokaboksi.fi

Ruokaboksi Oy
Kasarmikatu 12 L 1
Helsinki 00130

info@ruokaboksi.fi

Puh. 09 425 77899