Arvontoja koko toukokuun! Kaikki edut ja arvonnat löydät täältä!

Ruoan ostaminen siirtyy nettiin – Ruokaboksi helpottaa arkea ja on mukana ratkaisemassa ruokajärjestelmän suuria ongelmia

Ruokaboksi vapauttaa arjesta aikaa, koska hoidamme asiakkaidemme puolesta ruokalistan suunnittelun ja ostosreissut. Meillä on taustalla myös suurempi ajatus: asiakkaana olet kanssamme rakentamassa uutta, kestävää vaihtoehtoa ruoan tuotannolle ja jakelulle. Tavoittelemme maailmaa jossa kaikki voivat paremmin: niin ihmiset, perheet kuin yhteiskunta ja planeettakin.

Ruoka on kautta ihmislajin historian ollut muutoksessa. Metsästäjä-keräilijät olivat riippuvaisia siitä, mitä sattuivat luonnosta löytämään. Maanviljelyksen alkuhetkillä ihmiset oppivat kasvattamaan viljaa. Ensimmäisillä toreilla oman pellon ylijäämä myytiin muidenkin käyttöön. Lopulta ruokakauppa siirtyi kivijalkakauppoihin ja sieltä edelleen supermarketteihin. Nyt 2020-luvulla olemme uuden suuren muutoksen äärellä, kun myös ruoan ostaminen siirtyy kiihtyvällä nopeudella internettiin, kiitos teknologisen kehityksen.

Samaan aikaan kun ruoan hankkimisen tavat ovat muuttuneet, myös me ihmiset ja meidän maailmamme on muuttunut.  Jos ulkopuolelta katsoisi koko ruoantuotantojärjestelmäämme ja sitä, miten me ruokaa syömme, muutos ei näyttäisi yksinomaan fiksulta. Olemme historian kehityskulkujen lopputulemana rakentaneet ruokajärjestelmän, jossa marketit tursuavat heräteostoksina myytäviä asioita, kuten makeisia ja alkoholia. Tuotettu ruoka ei ole meille pelkästään hyväksi: 70 prosenttia suomalaisista aikuisista on ylipainoisia, 10 prosenttia sairastaa kakkostyypin diabetesta ja globaalisti jopa kolmasosa kaikesta tuottamastamme ruoasta päätyy kaatopaikalle.*

Tulevaisuudessa meidän pitäisi myös ruokkia yhä useampia ihmisiä. Planeetan väestö kasvaa ennätysvauhtia ja ilmastonmuutos on jo heikentänyt ruoantuotannon olosuhteita eri puolilla maailmaa peruuttamattomasti. Miten ihmeessä ratkaisemme tämän yhtälön?

Selvää on, että koko ruoantuotannon ja -kulutuksen mallit pitää miettiä uusiksi.  Niin poliitikkojen kuin meidän kaupan toimijoidenkin tulee juuri nyt päättää, kuinka rakennetaan tulevaisuuden ruokajärjestelmä. Meidän vastuullamme on tuottaa ruokaa kestävästi, ohjata ihmisiä valitsemaan fiksusti ja huolehtia siitä, ettei ruokajärjestelmä vaaranna ihmisten tai planeetan tulevaisuutta.

Ihmiset haluavat tehdä hyviä ja fiksuja valintoja

Me tiedämme, että ihmiset haluavat tehdä herkullisia, kestäviä ja terveellisiä ruokavalintoja. Ruokaboksin perusidea on yksinkertainen: me suunnittelemme valmiiksi kullekin viikolle reseptit, joihin sopivat ainekset tuomme suoraan kotiovelle. Raaka-aineet hankimme mahdollisuuksien mukaan ilman välikäsiä suoraan tuottajilta. Perinteinen supermarketti, jonne moni on tottunut ajamaan useita kertoja viikossa autolla poimimaan tuotteet hyllystä ja maksamaan ne kassalla, menettää merkitystään ja muuttuu ruoan välivarastoksi.

Kun välivarasto jää pois, jää pois myös moni siihen liittyvä ongelma. Ennen kaikkea ruokahävikki vähenee, sillä ruokaa ei säilötä turhaan kaupan hyllyssä tai varastossa. Lisäksi vähenevät kuljetuskilometrit, kun yhdellä jakeluautolla kuljetetaan kerralla monen kodin ruokaostokset saman reitin varrelta.

Myös ihmisten ruokavalinnat muuttuvat Ruokaboksin käytön myötä. Avaammekin siksi tätä asiaa nyt ruokakauppiaan näkökulmasta, jota moni ei välttämättä ole tullut ajatelleeksi.

Kun ihmisiltä kysytään eri kyselytutkimuksissa, mitä ruokaa he haluavat ostaa, vastaukset ovat aina samansuuntaisia: ostoskoriin halutaan poimia hyviä, fiksuja ja terveellisiä asioita. 80 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä, että syö kotimaista ruokaa.* 61 prosenttia Ruokaboksin asiakkaista haluaa syödä terveellisesti.

Kukaan ei mainitse heräteostoksia, kuten makeisia, sipsejä tai olutta – vaikka nämäkin aina ostoskoriin lopulta päätyvät. Jopa 20 prosenttia ihmisten tekemistä ruokaostoksista on heräteostoksia, jotka ovat useimmiten epäterveellisiä.

Kaikki ruokakaupan toimijat tietävät, että kun ihmiset ostavat ruokaa verkosta, ostoslistalle päätyy vähemmän heräteostoksiksi miellettyjä tuoteryhmiä. Se johtuu siitä, että harva meistä on alun perin kauppaan mennessään suunnitellut ostavansa näitä asioita. Tämän tietää ruokakauppiaskin: tikkarit on aseteltu polven korkeudelle, jotta lapset huomaisivat ne, ja suklaapatukat on sijoitettu kassalle, josta ne on helppo napata viime hetken houkuttimena mukaan.

Toki valinnan tekee kuluttaja itse, mutta kauppias on aina ennen sinua tehnyt houkuttelevan esillepanon. Siis myyntityön. Tutkimuksista nimittäin tiedämme, että 95 % ostopäätöksistä tapahtuu tiedostamatta.* Siis lähes kaikki. Ihminen on kaikkea muuta kuin järkevä olento.

Vastuu ihmisten hyvistä ruokavalinnoista pitää olla jaettu

Ruokaboksilla on ruokakauppiaana vastuu tuntea asiakkaidemme arvot ja toimia sen mukaan. Siksi haluamme kantaa omalta osaltamme vastuumme siitä, mitä teille tarjoamme. Kun asiakkaamme sanovat haluavansa laajan valikoiman hyvää ja terveellistä, meidän tehtävämme on tehdä ostaminen ja valmistaminen helpoksi.

Satunnaisille herkuille, kuten karkille ja oluellekin, on paikkansa – mutta olemme varmasti kaikki yhtä mieltä siitä, että ei niin suuressa määrin kuin keskimääräisen suomalaisen ruokavaliossa. Siksi Ruokaboksi tarjoaa helppoa mahdollisuutta tehdä ihmisen ja yhteiskunnan kannalta parempia ruokavalintoja. Autamme tekemään valintoja, jotka ovat hyväksi ihmisille ja planeetalle. 

Myös yhteiskunnalla on roolinsa tässä kehityksessä. Säännöllisesti Suomessakin käydään poliittista keskustelua terveysverojen hyvistä ja huonoista puolista. Asia on kuitenkin yksinkertainen. Olemme hyväksyneet laajasti ajatuksen siitä, että esimerkiksi alkoholin ja tupakan verottaminen kansanterveyden nimissä on hyvä juttu: maalaisjärkikin jo sanoo, että jos ihminen käyttää päihteitä, ja tästä aiheutuu yhteiskunnille kustannuksia, sitä on järkevää verottaa jo tuotteen hinnassa. Hinta ohjaa kuluttajaa vahvasti päätöksenteossa.

Sama logiikka pätee esimerkiksi sokeripitoisten tai huonoja rasvoja sisältävien tuotteiden verotukseen. Uskomme, että kun kuluttaja näkee jo tuotteen hinnassa sen huonot terveysvaikutukset, jäävät epäterveelliset tuotteet helpommin hyllyyn. Se on kaikkien etu.

Ruokaboksi ei siis ole vain helppo arjen ratkaisu vaan osa isompaa muutosta. Nämä muutokset tehdään asiakkaidemme toiveita ja tarpeita tarkalla korvalla kuunnellen. Esimerkiksi tällä hetkellä mietimme, millaisia jälkkäreitä voisimme teille suunnitella. Koska silloin tällöin on lupa herkutella, mutta silloinkin sen voi tehdä fiksusti – herkullisuutta unohtamatta. Teemme kaksi kertaa vuodessa asiakaskyselyn ja käymme asiakkaiden kanssa jatkuvaa dialogia sosiaalisen median kanavissa. Huomioimme reseptisuunnittelussa asiakkaidemme tärkeimmät arvot kuten terveellisyyden ja kotimaisuuden. Opetamme uudet sukupolvet tekemään ravitsevaa kotiruokaa.

Me haluamme olla osa tulevaisuuden kestävää ruokajärjestelmää. Siksi tuotamme herkullista arkiruokaa, joka tekee hyvää ihmisille ja planeetalle. 

 

Lähteet:

*Suomessa yli kaksi kolmasosaa aikuisista miehistä ja yli puolet naisista on ylipainoisia (Ruokatieto https://www.ruokatieto.fi/ruokakulttuuri/nykypaivan-ruoka-arki/muutokset-arkisyomisessamme )

*80 % Suomalaisista pitää tärkeänä että syö kotimaista ruokaa, lähde: Suomi Syö -tutkimus, Taloustutkimus 2021

*95% ostopäätöksistä tapahtuu tiedostamatta: Gerald Zaltman, Harward Business School 2003 https://hbswk.hbs.edu/item/the-subconscious-mind-of-the-consumer-and-how-to-reach-it