Ruokaboksi muuntautuu Suomiboksiksi suomalaisen ruoan päivän kunniaksi

Ruokaboksi on mukana viettämässä suomalaisen ruoan päivää tulevana sunnuntaina 4.9.2022. Tämän kunniaksi maanantaina 29.8. jaettavat Ruokaboksit ovat sinivalkoisia Suomibokseja. Ruokaboksilla on asiakkainaan jo yli 100 000 suomalaista Raaseporista Rovaniemelle.

Ruokaboksi on sisällöltään aina Suomiboksi, jos tarkkoja ollaan. Meidän kotimaisuusaste tuotteissa on 80 %. Kaikki, mikä vain on mahdollista meidän volyymeilla hankkia Suomesta, hankitaan kotimaisesti. 

Vaikeinta on kotimaisten kuiva-aineiden hankkiminen. Tästä syystä asiakkaiden kestosuosikkeja pastaa ja riisiä korvataan säännöllisesti kotimaisilla kauralisukkeilla. Esimerkiksi salaatit ja yrtit sen sijaan ovat suomalaisia ympäri vuoden. Vakituisesti boksista löytyy muun muassa Järvikylän, Vihannes-Laitilan, Närpion Vihanneksen, Keskisen Myllyn, Sinuhen Leipomon, Mäntymäen luomutilan, Jalofoodsin, Björkensin ja Wotkinsin tuotteita.

Kotimaisuus ja tuoreus ovat myös todella tärkeitä meidän asiakkaille ja niistä meidät tunnetaan. Me säästämme asiakkaalta vaiva tekemällä valinta heidän puolestaan. Haluamme myös tarjota suomalaisille tuottajille uuden valtakunnallisen jakelukanavan, jossa tie pellolta pöytään lyhenee ja tuottajan taskuun jää reilu korvaus.

Viime keväänä toteutetussa asiakaskyselyssä 71% Ruokaboksin asiakkaista kokee, että heidän ostamansa ruuan kotimaisuusaste on lisääntynyt ainakin hieman. Ruoan kotimaisuus on Ruokaboksin asiakkaille yksi kolmesta tärkeimmästä valintaperusteesta ruokaa ostaessa. Se sai tasatulokset aikaisemman kokemuksen ja terveellisyyden kanssa.  

Ruokaboksilla on tahto karsia välikäsiä tuottajan ja asiakkaan välillä. Ei ole asiakkaan eikä tuottajan etu, että ruokaa kuljetetaan pitkiä matkoja edestakaisin logistiikkakeskusten ja varastojen kautta. Jokainen taho ketjussa nappaa oman siivunsa katteesta. Me halutaan toimittaa ruoka mahdollisimman suoraan ja tuoreena tuottajalta meidän asiakkaalle.

Ruokaboksin idea lähti vuonna 2017 siitä, että perheiden arki olisi helpompaa. Ruokaa olisi mukavaa valmistaa ja syödä yhdessä, kun arkea kuormittava “mitä tänään syötäisiin” -kysymys on ratkaistu eikä kaupassa tarvitse käydä.  Tänä päivänä asiakkaista noin puolet on perheitä ja puolet 1–2 henkilön talouksia. Esimerkiksi senioripariskunnat ovat kasvava asiakasryhmä.