Ruokaboksi on noussut ateriakassipalvelujen markkinajohtajaksi Suomessa

Kotiin kuljetettavat ateriakassit löivät viimein läpi Suomessa – Ateriakassipalvelujen markkinajohtaja Ruokaboksi teki ennätysvuoden ja laajenee uusille alueille. Kesäkuussa 2020 päättyneellä tilikaudella vuonna 2017 perustetun Ruokaboksi-ateriakassipalvelun liikevaihto kasvoi 407 prosenttia 3,2 miljoonaan euroon. Lähes 20 000 uutta kotitaloutta kokeili palvelua ja asiakaskannattavuus kääntyi ensimmäistä kertaa positiiviseksi.

 

Ruokaboksi on noussut ateriakassipalvelujen markkinajohtajaksi Suomessa. Korona, kokeilunhalu ja siitä seurannut ruokaostosten siirtyminen verkkoon pysyvästi. Näihin Ruokaboksin toimitusjohtaja Juhana Rintala kiteyttää Ruokaboksin kesäkuussa 2020 päättyneen 12 kuukauden tilikauden. – Korona näyttää sinetöineen muutoksen ihmisten ruokaostoksissa. Asiantuntijat eri yhteyksissä ovat ennustaneet näiden muutosten jäävän pysyviksi – ja globaali trendikin tämän jo osoittaa. Vastaava 16 prosentin kuukausitason kasvu on perinteisessä ruokakaupassa tavallisesti monen vuoden työn tulos, Rintala sanoo. Ruokaboksi on tällä hetkellä Suomessa ateriakassipalvelujen markkinajohtaja yli 50 prosentin markkinaosuudella. Kesällä 2020 yhtiö keräsi myös 600 000 euroa uutta rahoitusta rahoituskierroksella, johon osallistuivat kaikki aiemmat rahoittajat eli muun muassa pääomasijoitusyhtiöt Korpi Capital ja Innovestor sekä yhtiön perustajat, hallitus ja operatiivinen johto. – Rahoituskierroksen tarkoitus on varmistaa mahdollisuutemme kasvaa ja tehdä investointeja myös epävarmassa globaalissa taloustilanteessa. Työntekijöidemme ja nykyisten rahoittajien osallistuminen viestii vahvaa uskoa ja sitoumusta yhtiön tulevaisuuteen, Rintala jatkaa. Asiakaskannattavuus kääntyi ensi kertaa positiiviseksi kesäkuussa 2020 päättyneellä tilikaudella Ruokaboksi Finland Oy:n liikevaihto kasvoi 3,2 miljoonaan euroon (vrt 2019: 633 000 euroa). Tilikauden tappio oli enää 271 000 euroa (vrt. 2019: 793 000 euroa).

 

Ruokaboksi on monen toimialansa yrityksen tavoin priorisoinut päättyneellä tilikaudella voimakkaasti kasvua, mikä selittää edelleen tappiollisen tuloksen. Kasvavalle toimialansa yhtiölle oleellisempi tunnusluku onkin tässä vaiheessa asiakaskannattavuus eli niin sanottu yksikköekonomia. – Sen voisi yksinkertaistaa siten, että jokainen asiakkaamme on ensimmäistä kertaa meille kannattava. Yli puolet palvelua kokeilevista jää meille asiakkaiksi. Olemme tavoittaneet kriittisen massan, joka haluaa tilata ruokakassinsa suoraan kotiovelle, jolloin siitä alkaa tulla kannattavaa liiketoimintaa. Tämä mittari on esimerkiksi sijoittajille tässä vaiheessa tärkeä, toimitusjohtaja Juhana Rintala sanoo. Laajenemista uusille alueille ja pientuottajien jälleenmyyntiä Ruokaboksi on niin sanottu ateriakassi- tai meal kit -palvelu, joita maailmalla ovat muun muassa viime vuosina voimakkaasti kasvaneet Hello Fresh, Home Chef ja Gobble. Näistä esimerkiksi saksalainen Hello Fresh on listattu Frankfurtin pörssiin (markkina-arvo 9,7 Mrd.) ja se toimii kansainvälisesti 14 maassa.

 

Ruokaboksin perustajat ja omistus ovat täysin kotimaiset. Ruokaboksi perustettiin vuonna 2017 ja se työllistää tällä hetkellä suoraan 25 henkilöä sekä kasvavan määrän ihmisiä alihankintaketjujen kautta ympäri Suomen. Uusia alueita avataan sitä mukaa, kun markkinalla nähdään riittävästi kysyntää. Uusin avaus tehtiin lokakuussa Vaasan seudulla. – Seuraavan tilikauden tavoitteemme on tuplata liikevaihto ja tällä tiellä olemmekin ensimmäisten kuukausien perusteella.

Tulemme laajentamaan valikoimaamme ateriakassipalvelusta vastaamaan suurempaan osaa asiakkaidemme ruokatarpeista. Panostamme voimakkaasti kotimaiseen lähiruokaan ja erityisesti pientuottajien mahdollisuuksiin myydä Ruokaboksin avulla. Näistä avauksista tulemme kertomaan pian lisää, Rintala väläyttää.